Dersin Adı | Kuantum Mekaniği I |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PHYS 307 | Güz | 2 | 2 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı kuantum mekaniğinin özünü oluşturan yasaları anlatmak ve bu yasalar yardımıyla açıklanabilen bir takım temel fiziksel fenomenleri tanıtmaktır. Aynı zamanda bu ders kuantum mekaniğinin matematiksel formülasyonuna da bir giriş niteliği taşımaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders ve dersin uygulamaları kapsamında Schrödinger dalga denklemi, özdeğerler ve özfonksiyonlar, tek boyutlu potansiyeller, dalga mekaniğinin genel özellikleri, belirsizlik ilkesi, kuantum mekaniğinde operatör yöntemi, çok parçacıklı kuantum sistemleri, üç boyutta Schrödinger denklemi, açısal momentum ve Hidrojen atomu konuları işlenecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Kuantum Mekaniğinin Doğuşu | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 1) |
2 | Schrödinger Denklemi ve Dalga Fonksiyonu | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 2) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 1) |
3 | İşleçler, Özdeğerler ve Özfonksiyonlar | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 3) |
4 | Zamandan bağımsız Schrödinger Denklemi ve Bir Boyutlu Potansiyel Problemleri | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 4) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 2) |
5 | Bir Boyutlu Potansiyel Problemleri | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 5) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 2) |
6 | Kuantum Mekaniğinin Matematiksel Özellikleri | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 6) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 3) |
7 | Belirsizlik İlkesi | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 8) |
8 | İşlenen Konuların Genel Tekrarı | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 1-8) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (1-3) |
9 | Schrödinger, Heisenberg, Etkişelim Tasvirleri ve Yoğunluk Matrisi Formülasyonu | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 7) |
10 | Üç Boyutta Kuantum Mekaniği | Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 4) |
11 | Kuantum Mekaniğinde Açısal Momentum | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 11) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 4) |
12 | Spin | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 11) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths |
13 | Hidrojen Atomu | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 12) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 4) |
14 | Özdeş Parçacıklar | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 18) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 5) |
15 | Dönemin Genel Tekrarı | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 1-12) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 1-5) |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed.David Griffiths |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 10 | 30 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 12 | 65 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 2 | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 28 | |
Toplam | 160 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır, | X | ||||
2 | Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir, | X | ||||
3 | Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler, | X | ||||
4 | Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır, | X | ||||
5 | Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır, | X | ||||
6 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular, | |||||
7 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur, | |||||
8 | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar, | X | ||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur, | X | ||||
10 | Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür, | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır, | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest